سلام خوش آمديد لطفا تا بالا آمدن وبلاگ منتظر باشيد روز خوبي داشته باشيد نظر يادتون نره در ضمن براي مشاهده صفحات بيشتري از ويلاگ به انتهاي همين صفحه برويد .

.


 

تاريخچه كوتاه تكواندو
تاريخ دقيق ابداع تكواندو در پس غبار تاريخ گم شده است . ولي از نقاشي هاي موجود در آرامگاه هاي سلسله " كوگوريو " كه زماني بر كره و منچوري تسلط داشتند پيداست كه نوعي ورزش رزمي در آن زمان وجود داشته است . در سلسله "سيلا" هم كه هم زمان با كوگوريو بر قسمتي از كره حكومت مي كرد هنري رزمي به نام " سوباك " تمرين مي شد . حتي گروهي از جوانان سازماني به نام " هوارانگ " تشكيل داده و وظيفه نگه داري از مرز هاي كشور را بر عهده داشتند . سوباك ورزش رزمي اين جوانان و سلحشوران بود .
در معبد " سوكورام " در شهر " كيونگ جو " تنديس دو راهب بودايي در حال اجراي دو تكنيك پيشرفته تكواندو ( كوم گانگ ماكي ) وجود دارد كه سند محكمي بر وجود هنرهاي رزمي در آن زمان مي باشد . مدارك تاريخي فراواني از اين گونه در نقاط مختلف كره ديده مي شود و هنر هاي رزمي مختلفي با نام هاي " سو بيوك تا " ، " كوان بك " ، " تاگ يوك " و به ويژه " گاك سول " كه هنر رزمي پا ها بوده در زمان هاي دور تمرين مي شده است .
سلسله " كوريو " كه در سال 918 ميلادي تاسيس و اتحاد كره شد . هنر هاي رزمي در دوره كوريو بسيار پيشرفت نمودند . هنر رزمي مخصوص كوريو " سوباكي " نام داشت . البته در اين دوره هنر هاي رزمي بيشتر در اختيار طبقات بالاتر اجتماعي قرار داشت و مردم عادي تنها قسمتهايي از هنر رزمي را تمرين ميكردند .
پس از كوريو سلسله " يي " به روي كار آمد . در اين زمان هنرهاي رزمي كاملا فراگير شده بود ، تا جاييكه براي كار در مشاغل دولتي داوطلبين مي بايست حد اقل سه نفر را در مبارزه شكست مي دادند . در اين دوره فردي به نام " يي دوك مو " از سوي فرمانروا مامور نوشتن كتابي در زمينه آموزش هنرهاي رزمي آن زمان شد . اين كتاب كه " مويه دو بو تونگ جي " نام دارد به عنوان يك سند ملي و تاريخي در كره نگه داري مي شود . يك سند تاريخي ديگر هم از مبارزه 700 تن از رزمي كاران كره با تهاجم ژاپني ها حكايت مي كند كه نشانه فراگير بودن هنر هاي رزمي در آن زمان است .
پس از پايان جنگ جهاني دوم در سال 1955 انجمني به نام " ت سو دو " با حضور استادان و تاريخدانان كره اي تشكيل و مامور احياي هنرهاي رزمي شد . اين انجمن پس از بحث ها و بررسي هاي طولاني با پيش نهاد استاد " چوي هونگ هي " نام تكواندو را براي هنر رزمي كره اي انتخاب كرد . ده سال بعد با اتخاد باشگاه هاي كره انجمن تكواندو كره تاسيس شد و سال بعد ( 1966 ) فدراسيون بين المللي تكواندو به رياست ژنرال چوي هونگ هي بوجود آمد . 
فدراسيون بين المللي تكواندو با اعزام استادان كارآزموده و تيم هاي نمايش به كشورهاي گوناگون ، بذر تكواندو را در جهان گسترد .تا اينكه در سال 1973 با انتقال فدراسيون بين المللي تكواندو به كانادا ، استادان كره اي اقدام به تاسيس فدراسيون جهاني تكواندو كردند و دكتر " اون يونگ كيم " به رياست آن دست يافت . در همان سال " كوك كي وان " مركز تكواندو جهان بر فراز تپه اي در شهر سئول پايتخت كره بنا شد و رهبري فني تكواندو جهان را بر عهده گرفت . از آنجا كه احساس مي شد اختلافات سبكي در آينده باعث ركود و تزلزل تكواندو گردد در سال 1977 سبك هاي نه گانه تكواندو متحد وخط مشي فني واحدي را انتخاب نمودند . بر اثر كوشش هاي دكتر كيم و فدراسيون جهاني ، تكواندو در سال 1980 در خلال بازي هاي المپيك مسكو به عنوان يك ورزش المپيكي پذيرفته شد . بر اساس قوانين كميته بين المللي المپيك ، پس از دو دوره حضور آزمايشي در المپيك هاي بارسلونا و سئول ، در نخستين المپيك هزاره سوم ( المپيك سيدني 2000) براي نخستين بار به عنوان يك ورزش رسمي در المپيك شركت نمود و تا كنون براي بازي هاي المپيك 2004 آتن و 2008 پكن نيز به عنوان يك رشته ورزشي انتخاب شده است .
در حال حاضر فدراسيون جهاني تكواندو با 202 كشور عضو به عنوان يك ورزش فراگير در جهان به پرورش و آموزش نسل جديد و قديم در كنار هم مي پردازد . در اوايل سال 2004 دكتر اون يونگ كيم پس از 32 سال از پست خود به عنوان رئيس فدراسيون جهاني استعفاء داد. در سال 2005 در خلال مسابقات قهرماني جهان در اسپانيا پروفسور چو وون چو رئيس سابقا دانشگاه كيونگ هي كره با اكثريت آرا به مدت چهار سال به رياست فدراسيون جهاني انتخاب شد و اصلاحاتي در سازماندهي و روش كار اين فدراسيون بوجود آورد . ضمن اينكه استاد سيد محمد پولادگر رئيس فدراسيون تكواندو جمهوري اسلامي ايران نيز با راي مجمع عمومي به عضويت شوراي اجرايي فدراسيون جهاني انتخاب شد . ايشان دومين ايراني هستند كه در تاريخ فدراسيون جهاني به عضويت شوراي اجرايي در آمده اند .
تاريخچه تكواندو در ايران
تكواندو ايران با حضور چند استاد كره اي در واحد چتربازان نيروي مخصوص در سال 1349 آغاز شد .برجسته ترين استاد كره اي در آن دوره ، سرگرد " كيم سو ريون " بود كه در حال حاضر ( 1384 ) با درجه دكترا در طب سنتي كره در دانشگاه كيونگ جو مشغول به تدريس و تحقيق است . وي با جديت بسيار اين هنر رزمي را به افراد تحت پوشش تعليم داد . حاصل تلاش وي استادان بزرگي بودند كه نسل اول تكواندو ايران را تشكيل دادند .
در خلال سال هاي اوليه كمتر كسي از تكواندو آگاهي داشت و عمدتا با نام كاراته كره اي شناخته مي شد . اولين كلاس غير نظامي را استاد داوود ارجمند در تهران افتتاح نمود . در آن زمان و با توجه به سلطه بي چون و چراي كاراته ، گسترش تكواندو با موانع بسياري روبرو بود . ولي با تلاش استادان گرانقدري چون شهيد حسن زرشكي ، شهيد حسين قورچاني ، محمد اسماعيل آذرپاد ، مرحوم حاج منصور فكوري ، سليمان علي نصب ، حاج كاظم رضايي ، رضا حاج علي عرب و تني چند از اعضاي نيروي مخصوص به تدريج موانع بر طرف شد .
در سال 1352 گروه نمايش فدراسيون بين المللي تكواندو به رهبري استاد چوي هونگ هي با اجراي يك برنامه نمايشي در سالن مهران ( شهيد فراسيابي مجموعه شهيد شيرودي ) و پخش تلويزيوني آن باعث علاقه مندي بيشتر مردم به اين هنر رزمي گرديد . البته در اين زمان تكواندو در چند شهر بزرگ معرفي و تمرين مي شد .
تا سال 1357 تيم هاي نظامي به عنوان تيم هاي ملي در مسابقات قهرماني آسيا و جهان شركت مي كردند و حاصل تلاش اين عزيزان ، مدال برنزاستاد حسين ربيع زاده در دومين دوره مسابقات قهرماني جهان در سال 1354 بود .
در خلال اين سال ها استادان كره اي سكان دار تكواندو ايران بودند و مخصوصا در نيروهاي نظامي از قبيل نيروي دريايي و هوايي به تدريس اشتغال داشتند . تا اينكه در سال 1357 اولين دوره مسابقات قهرماني كشور با شركت غير نظاميان در تهران برگزار و نفرات تيم كه همگي غير نظامي بودند پس از يك دوره تمريني چهل روزه در كره به مسابقات قهرماني آسيا در هنگ كنگ اعزام شدند . اين تيم كه با كسب دو مدال نقره و دو مدال برنز و مقام سوم آسيا و اقيانوسيه به ميهن بازگشت ، نشان داد كه غير نظاميان نيز مي توانند در اين رشته پيشرفت داشته باشند . پس از پيروزي انقلاب اسلامي ، تكواندو نيز مانند ساير ورزش ها با ركود مواجه شد و تنها مدال برنز قهرماني جهان كه توسط استاد نادر خدامرادي در دانمارك بدست آمد حاصل سال هاي اول بود . 
در سال 1363 با انتصاب آقاي سيد مصطفي صفوي به رياست فدراسيون تكواندو اين رشته ورزشي نقطه عطفي پشت سر گذاشت . با تلاش و جديت استادان ايراني و استاد " كانگ شين چول " و نيز هماهنگي روش هاي تمريني و مربيان ، تكواندو موفق به كسب ارزش هاي واقعي خود شد . از سال 1366 تا كنون نيز مسابقات بين المللي دهه فجر به طور منظم برگزار شده و اثري پر بار در ارتقاء فني تكواندو ايران داشته است . در اين سال ها تكواندو ايران تا مقام چهارم جهان ( 1368 ) پيشرفت و مدال هاي رنگارنگ تكواندو هر از گاهي نويد پيروزي هاي بيشتر را ميدادند.
با استعفاي آقاي صفوي در سال 1369 تكواندو بار ديگر سير نزولي يافت و مديريت وقت فدراسيون نتوانست توانايي هاي تكواندو ايران را بارور كند . در سال 1373 بار ديگر آقاي صفوي رياست فدراسيون را بر عهده گرفت. و در مسابقات قهرماني جهان در فيليپين رتبه پنجم جهان را كسب كرديم . البته در اين سال ها بارها مقام دوم آسيا و دو بار هم قهرماني ارتش هاي جهان توسط ورزشكاران ما تسخير شد .
با ورود آقاي مختار كلانتري به عنوان رئيس فدراسيون در سال 1375 روح تازه اي در تكواندو ايران به حركت در آمد . استادان تكواندو كه تشنه دستيابي به قله پيروزي و افتخار بودند با مديريت آقاي كلانتري توانستند مقام دوم جام جهاني را در سال 1376 در مصر بدست آورند . از آن پس تكواندو ايران سير صعودي خود را آغاز كرد و در سال 2000 جام جهاني تكواندو را در پاريس از دست كره خارج و به ميهن آورد. پس از پايان دوره رياست آقاي كلانتري و با تصويب اولين مجمع تكواندو كشور آقاي
 سيد محمد پولادگر به رياست فدراسيون انتخاب شد . وي كه خود از استادان و كارشناسان تكواندو كشور بود توانست راه گذشته را به خوبي ادامه دهد.
در حال حاضر تكواندو ايران از قهرمانان بلا منازع جهان است و ورزشكاران ما در ميادين بين المللي زبانزذ همه مي‌باشند
اين افتخارات حاصل مديريت فدراسيون و تلاش استادان و كارشناسان ايراني است . حضور بيش از 5000 مربي زبده  و نزديك به 3500 داور كارآزموده، ضامن كسب افتخارات بيشتر در آينده نزديك است . تكواندو ايران با تكيه به تجربه و تلاش در مسابقات ليگ شهرستان ، استان و كشور چشم به افق هاي تازه انداخته و حضور مربيان ايراني در برخي از كشور هاي جهان نشان دهنده توان فني ايرانيان در اين هنر رزمي است .

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





׀ تاریخ: 24 آبان 1389برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

CopyRight| 2009 ,